Mazowieckie stowarzyszenie pracy dla niepełnosprawnych

Strona główna

UE dla niepełnosprawnych

Serwis Spraw Obywatelskich Osób Niewidomych

O nas
Aktualności
Statut
Sprawozdania
Władze
Kontakt

Audiodeskrypcja

Kiosk z prasą dla Osób Niewidomych

Internetowy kiosk z prasą dla Osób Niewidomych

Serwis edukacyjny uczniów niewidomych i słabowidzących

Kiosk audio z prasą dla Osób Niewidomych

Serwis opinii prasowych

Quizy

e-Wybory
Aktualności
Programy wyborcze
Prawybory
Zapytaj kandydata

Odwiedź nas na Facebook'u

e-Wybory - Aktualności

Rozmowa z Panem Tadeuszem Piętą - osobą słabowidzącą kandydującą do rady gminy Stęszew
15 listopada 2010

Pan Tadeusz Pięta kandyduje do Rady gminy Stęszew w województwie wielkopolskim. Poniżej przedstawiamy wywiad, który z nim przeprowadziliśmy. Zapytać można w jakim celu przekazujemy Państwu te informacje skoro i tak nie możecie oddać na niego swojego głosu. Otóż publikujemy go po to by pokazać, że warto się starać, że wśród nas są osoby niepełnosprawne, które nie poddają się przeciwnościom i walczą o realizacje swoich marzeń. Panu Tadeuszowi życzę powodzenia a Państwa jeszcze raz serdeczne namawiam na udział w wyborach. Sami kształtujemy swoją rzeczywistość zatem pomórzcie sobie oddając głos w wyborach samorządowych na kogoś kto ma podobne marzenia do Waszych.
Agnieszka Kamińska: Kandyduje Pan do Rady Gminy Stęszew, czy w Pana planach jako radnego, znajdują się działania kierowane specjalnie do osób niepełnosprawnych? Jeśli tak to jakie?
Tadeusz Pięta: Ze względu na doświadczenia z moją niepełnosprawnością zamierzam zostać przedstawicielem osób niepełnosprawnych w radzie gminy Stęszew. Jak mi wiadomo nigdy nikogo takiego nie było w radzie, kto mógłby skutecznie reprezentować interesy tej grupy społeczeństwa. Mam kilka pomysłów takich jak; - Stworzenie ogólno gminnego programu wsparcia osób niepełnosprawnych, który mógłby się zająć sprawami udzielania informacji gdzie i kiedy można załatwić sprawy związane z pozyskaniem odpowiedniego sprzętu rehabilitacyjnego, jakie są potrzebne dokumenty , terminy ich składania oraz jaki sprzęt w zależności od schorzenia można pozyskać poprzez dofinansowanie z PFRON, PCPR, NFZ oraz innych fundacji i stowarzyszeń działających na rzecz pożytku publicznego. Następna sprawa to z jakich form wypoczynku i rehabilitacji można skorzystać poprzez dofinansowanie. Chciałbym się przyczynić do stworzenia funduszu wyodrębnionego z budżetu gminy, który mógłby wesprzeć osoby niepełnosprawne, nisko sytuowane chcące skorzystać z dofinansowania przez wcześniej wymienione instytucje a nie mających nawet na wymaganą wpłatę własną. Inne istotne sprawy to; poprawa bezpieczeństwa poruszania się po terenie gminy, likwidacja barier, lepsze oznakowanie przeszkód występujących na drogach i chodnikach, zwiększenie dostępności miejsc publicznych, drogi rowerowe chodniki, drobne modernizacje dróg. Wszystko to może mieć znaczący wpływ na poprawę życia społecznego i kulturalnego oraz zawodowego.
Jak wszystkim wiadomo, praca jest podstawą egzystencji, dlatego chciałbym się przyczynić do tworzenia miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych zachęcając potencjalnych pracodawców odpowiednimi ulgami podatkowymi. Chciałbym swoimi działaniami wpłynąć na poprawie dostępności do sieci internetowej o dobrych parametrach transferu danych bez limitu. Wsparcie utalentowanej artystycznie młodzieży. Wiem jedno, że jak nie będzie reprezentanta niepełnosprawnych w składzie rady gminy to nikt inny nie potrafi lepiej zrozumieć naszych problemów wynikających z niepełnosprawności. To tak jak syty nie zrozumie głodnego.
AK: Czy zamierza Pan podjąć działania by umożliwić osobom niepełnosprawnym samodzielny dostęp do informacji publicznych? Czy strona internetowa urzędu dostępna jest dla osób słabowidzących i niewidomych? Jeśli nie, czy po wygranych wyborach zamierza Pan zmienić tę sytuację? TP: Tak, ale zanim to się uda zrobić, wcześniej trzeba sprawić by był możliwy dostęp do internetu na terenie całej gminy i nie chodzi tu tylko o osoby niewidome czy słabowidzące jak ja, ale o wszystkich niepełnosprawnych. By urząd był dostępny dla osób na wózkach a sami urzędnicy by byli bardziej ludzcy, pomocni, wyrozumiali. Wszystko to sprawiło by lepszą atmosferę a naszą gminę można by postrzegać jako przyjazną mieszkańcom. Na chwilę obecną strona internetowa gminy nie jest dostosowana dla potrzeb osób z dysfunkcją wzroku. Tak więc jest to konieczne by w jak najkrótszym czasie tą sytuacje zmienić na lepsze. Wszyscy powinni mieć wyrównane szanse w tym zakresie. Jak wiadomo, brak dostępu do odpowiednich informacji może tylko nam jeszcze bardziej utrudnić życie.
AK: Czy oddany na Pana głos w wyborach samorządowych zmierza w kierunku poprawy życia osób niepełnosprawnych? Jeśli tak, co zamierza Pan zrobić by zmniejszyć obszar wykluczenia i ubóstwa tej grupy obywateli?
TP: Myślę, że tak. Najpierw trzeba było by wprowadzić w życie wszystko to o czym wcześniej wspominałem. Dostęp do informacji, szkolenia podnoszące kwalifikacje, ułatwienia w terenie zwiększające bezpieczeństwo i możliwości dostania się do potencjonalnego zakładu pracy, większa zachęta dla potencjalnych inwestorów tak by ich skłonić do otwarcia zakładu pracy chronionej.
AK: Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każdy, kto spełnia określone warunki może kandydować na radnego. Powyższe dotyczy również osób niewidomych. Czy urząd miasta jest przystosowany do tego by osoba niewidoma pełniła funkcję radnego? Jak wyobraża sobie Pan prace takiego radnego głosowanie tajne, zapoznanie się z dokumentami, które zostaną dostarczone dopiero na sesję rady itp.)?
TP: Urząd naszej gminy nie jest przystosowany do tego rodzaju działań z osobą niepełnosprawną taką jak ja – słabowidzącą. Mówi Pani, że każdy ma prawo zostać radnym gdy spełnia określone warunki. Jeśli wyborcy postanowią mnie wybrać, to mam prawo ubiegać się o tego rodzaju udogodnienia pozwalające mi wykonywać te zadania. Z mojej strony zrobię wszystko by przystosowano odpowiednio pod moją niepełnosprawność stanowisko pracy. Przykładowo mogły by to być dokumenty przygotowywane dla mnie w czarnodruku o powiększonej czcionce, wersja audio, tekst cyfrowy do odtwarzania na komputerze przenośnym z odpowiednim oprogramowaniem jakie posiadam lub na małym przenośnym urządzeniu jakim jest czytak+ (ma on wbudowany syntezator mowy ivona ,który pozwala na odczyt tekstu cyfrowego, audio w formatach takich jak - mp3, syntetyczne mp3, czytak, daisy. Dodatkowo z wbudowanym dyktafonem o pamięci wewnętrznej 1 gb. ponadto posiadam lupe elektroniczną, produkcji firmy optelec–compact+, która powiększa w trzech trybach od 5-ciu do 10-ciu razy na ekranie o przekątnej 4,3 cala.ma kilka opcji tła oraz rozpoznaje tekst kolorowy i ułatwia wypełnianie dokumentów.
AK: Czy pracownicy urzędu miasta są przygotowani do udostępniania informacji publicznych niewidomym obywatelom w plikach i na nośnikach dostępnych i przyjaznych dla niewidomych?
TP:Powinni posiadać wiedze na poziomie obsługi odpowiednich urządzeń specjalistycznych przy pomocy, których byli by wstanie przygotować materiały zawierające owe informacje w odpowiednich formatach o których już wspomniałem.
AK: Zatem rozumiem, że namawia Pan wszystkich mieszkańców a zwłaszcza osoby niepełnosprawne do oddania głosu na siebie, bo problemy tej grupy społecznej są Panu najbliższe?
TP: Tak, ale wcale nie będzie to takie proste, ze względu na nieprzystosowanie lokali wyborczych na terenie naszej gminy dla osób niepełnosprawnych, Z ośmiu lokali wyborczych tylko jeden spełnia te kryteria. Tak więc jak pani widzi nie sama praca osoby niepełnosprawnej jest kłopotliwa, ale nawet same warunki do prawidłowego oddania głosu. Jest więc oczywiste, że w tej sytuacji ludzie niepełnosprawni są w ten sposób dyskryminowani, pozbawiani swoich praw wyborczych, obywatelskich. Jak widać i w tej materii jest wiele do zrobienia kto inny może o to zabiegać, by zadbać o elementarne interesy osób z różnymi dysfunkcjami. Mówiąc krótko to dwa powody skłoniły mnie do tego bym kandydował. Po pierwsze – propozycja i poparcie kolegów z PO choć sam jestem bezpartyjny. Po drugie - stwierdziłem, że trzeba by wreszcie skończyć z tą bezsilnością i ciągłym życiem na bocznych torach i to tylko z powodu swojej niepełnosprawności, pod dyktando innych którzy w naszej pseudo demokracji nie chcą widzieć problemu osób niepełnosprawnych.


Zasady dotyczące głosowania, obowiązujące w wyborach samorządowych
15 listopada 2010

W najbliższych wyborach samorządowych obowiązują następujące zasady głosowania:
1. W gminach do 20 000 mieszkańców obowiązują następujące zasady głosowania:
- karta do głosowania jest koloru białego
- można głosować na tylu kandydatów, ilu radnych jest wybieranych w okręgu wyborczym lub na mniejszą liczbę kandydatów
- wyborca głosuje stawiając znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwisk kandydatów z jednej listy lub z różnych list Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
- odda głos na większą liczbę kandydatów niż liczba radnych wybieranych w okręgu wyborczym
- nie postawi znaku „x” przy nazwisku żadnego kandydata (w żadnej kratce)
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata skreślonego z listy kandydatów
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata z listy kandydatów, której rejestrację unieważniono
W WYBORACH DO RADY POWIATU
- karta do głosowania jest koloru żółtego
- wyborca głosuje stawiając znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska jednego kandydata z jednej tylko listy kandydatów
Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
- odda głos na kandydatów z różnych list kandydatów
- nie postawi znaku „x” przy nazwisku żadnego kandydata (w żadnej kratce)
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata skreślonego z listy kandydatów
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata z listy kandydatów, której rejestrację unieważniono
W WYBORACH DO SEJMIKU WOJEWÓDZTWA
- karta do głosowania jest koloru niebieskiego
- wyborca głosuje stawiając znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska jednego kandydata z jednej tylko listy kandydatów
Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
- odda głos na kandydatów z różnych list kandydatów
- nie postawi znaku „x” przy nazwisku żadnego kandydata (w żadnej kratce)
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata skreślonego z listy kandydatów
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata z listy kandydatów, której rejestrację unieważniono
W WYBORACH WÓJTA – BURMISTRZA
- karta do głosowania jest koloru różowego
- wyborca głosuje stawiając znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska tylko jednego kandydata
Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
- odda głos na więcej niż jednego kandydata
- nie postawi znaku „x” przy nazwisku żadnego kandydata (w żadnej kratce)
W WYBORACH WÓJTA – BURMISTRZA (w przypadku głosowania na jednego kandydata)
- karta do głosowania jest koloru różowego
- wyborca głosuje za wyborem kandydata, stawiając znak „x” w kratce oznaczonej słowem „TAK” z lewej strony obok nazwiska kandydata
- wyborca głosuje przeciwko wyborowi kandydata, stawiając znak „x” w kratce oznaczonej słowem „NIE” z lewej strony obok nazwiska kandydata
Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
- postawi znak „x” w obu kratkach
- nie postawi znaku „x” w żadnej kratce
2. W gminach liczących powyżej 20 000 mieszkańców obowiązują następujące zasady głosowania:
- karta do głosowania jest koloru białego
- wyborca głosuje stawiając znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska jednego kandydata z jednej tylko listy kandydatów
Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
- odda głos na kandydatów z różnych list kandydatów
- nie postawi znaku „x” przy nazwisku żadnego kandydata (w żadnej kratce)
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata skreślonego z listy kandydatów
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata z listy kandydatów, której rejestrację unieważniono
W WYBORACH DO RADY POWIATU
- karta do głosowania jest koloru żółtego
- wyborca głosuje stawiając znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska jednego kandydata z jednej tylko listy kandydatów
Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
- odda głos na kandydatów z różnych list kandydatów
- nie postawi znaku „x” przy nazwisku żadnego kandydata (w żadnej kratce)
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata skreślonego z listy kandydatów
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata z listy kandydatów, której rejestrację unieważniono
W WYBORACH DO SEJMIKU WOJEWÓDZTWA
- karta do głosowania jest koloru niebieskiego - wyborca głosuje stawiając znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska jednego kandydata z jednej tylko listy kandydatów
Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
- odda głos na kandydatów z różnych list kandydatów
- nie postawi znaku „x” przy nazwisku żadnego kandydata (w żadnej kratce)
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata skreślonego z listy kandydatów
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata z listy kandydatów, której rejestrację unieważniono
W WYBORACH WÓJTA – BURMISTRZA – PREZYDENTA MIASTA
- karta do głosowania jest koloru różowego
- wyborca głosuje stawiając znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska tylko jednego kandydata
Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
- odda głos na więcej niż jednego kandydata
- nie postawi znaku „x” przy nazwisku żadnego kandydata (w żadnej kratce)
W WYBORACH WÓJTA – BURMISTRZA – PREZYDENTA MIASTA (w przypadku głosowania na jednego kandydata)
- karta do głosowania jest koloru różowego
- wyborca głosuje za wyborem kandydata, stawiając znak „x” w kratce oznaczonej słowem „TAK” z lewej strony obok nazwiska kandydata
- wyborca głosuje przeciwko wyborowi kandydata, stawiając znak „x” w kratce oznaczonej słowem „NIE” z lewej strony obok nazwiska kandydata
Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
- postawi znak „x” w obu kratkach
- nie postawi znaku „x” w żadnej kratce
3. W wyborach do rady miejskiej w mieście na prawach powiatu obowiązują następujące zasady głosowania:
Karta do głosowania jest koloru białego
- wyborca głosuje stawiając znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska jednego kandydata z jednej tylko listy kandydatów.
Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
- o odda głos na kandydatów z różnych list kandydatów
- nie postawi znaku „x” przy nazwisku żadnego kandydata (w żadnej kratce)
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata skreślonego z listy kandydatów
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata z listy kandydatów, której rejestrację unieważniono
W WYBORACH DO SEJMIKU WOJEWÓDZTWA
- karta do głosowania jest koloru niebieskiego
- wyborca głosuje stawiając znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska jednego kandydata z jednej tylko listy kandydatów
Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
- odda głos na kandydatów z różnych list kandydatów
- nie postawi znaku „x” przy nazwisku żadnego kandydata (w żadnej kratce)
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata skreślonego z listy kandydatów
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata z listy kandydatów, której rejestrację unieważniono
W WYBORACH PREZYDENTA MIASTA
- karta do głosowania jest koloru różowego
- wyborca głosuje stawiając znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska tylko jednego kandydata
Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
- odda głos na więcej niż jednego kandydata
- nie postawi znaku „x” przy nazwisku żadnego kandydata (w żadnej kratce)
W WYBORACH PREZYDENTA MIASTA (w przypadku głosowania na jednego kandydata)
- karta do głosowania jest koloru różowego
- wyborca głosuje za wyborem kandydata, stawiając znak „x” w kratce oznaczonej słowem „TAK” z lewej strony obok nazwiska kandydata
- wyborca głosuje przeciwko wyborowi kandydata, stawiając znak „x” w kratce oznaczonej słowem „NIE” z lewej strony obok nazwiska kandydata
Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
- postawi znak „x” w obu kratkach
- nie postawi znaku „x” w żadnej kratce
4.W wyborach do Rady m. st. Warszawy obowiązują następujące zasady głosowania:
- karta do głosowania jest koloru białego
- wyborca głosuje stawiając znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska jednego kandydata z jednej tylko listy kandydatów
Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
- odda głos na kandydatów z różnych list kandydatów
- nie postawi znaku „x” przy nazwisku żadnego kandydata (w żadnej kratce)
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata skreślonego z listy kandydatów
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata z listy kandydatów, której rejestrację unieważniono
W WYBORACH DO RADY DZIELNICY M. ST. WARSZAWY
- karta do głosowania jest koloru żółtego
- wyborca głosuje stawiając znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska jednego kandydata z jednej tylko listy kandydatów
Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
- odda głos na kandydatów z różnych list kandydatów - nie postawi znaku „x” przy nazwisku żadnego kandydata (w żadnej kratce)
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata skreślonego z listy kandydatów
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata z listy kandydatów, której rejestrację unieważniono
W WYBORACH DO SEJMIKU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
- karta do głosowania jest koloru niebieskiego
- wyborca głosuje stawiając znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska jednego kandydata z jednej tylko listy kandydatów
Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
- odda głos na kandydatów z różnych list kandydatów
- nie postawi znaku „x” przy nazwisku żadnego kandydata (w żadnej kratce)
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata skreślonego z listy kandydatów
- postawi znak „x” w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata z listy kandydatów, której rejestrację unieważniono
W WYBORACH PREZYDENTA M. ST. WARSZAWY
- karta do głosowania jest koloru różowego
- wyborca głosuje stawiając znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska tylko jednego kandydata
Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
- odda głos na więcej niż jednego kandydata
- nie postawi znaku „x” przy nazwisku żadnego kandydata (w żadnej kratce)
W WYBORACH PREZYDENTA M. ST. WARSZAWY (w przypadku głosowania na jednego kandydata)
- karta do głosowania jest koloru różowego
- wyborca głosuje za wyborem kandydata, stawiając znak „x” w kratce oznaczonej słowem „TAK” z lewej strony obok nazwiska kandydata
- wyborca głosuje przeciwko wyborowi kandydata, stawiając znak „x” w kratce oznaczonej słowem „NIE” z lewej strony obok nazwiska kandydata
Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
- postawi znak „x” w obu kratkach
- nie postawi znaku „x” w żadnej kratce
5. W ponownym głosowaniu ( II tura) na wójta, burmistrza i prezydenta miasta obowiązują następujące zasady głosowania:
- karta do głosowania jest koloru różowego
- wyborca głosuje stawiając znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska jednego kandydata
Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
- odda głos na więcej niż jednego kandydata
- nie postawi znaku „x” przy nazwisku żadnego kandydata (w żadnej kratce).


Co każdy Wyborca powinien wiedzieć o wyborach samorządowych?
7 października 2010

Wybory samorządowe w Polsce to wybory członków organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego:

  1. Sejmików województw - organów uchwałodawczych, w których skład wchodzi 30 radnych w województwach liczących do 2 mln mieszkańców oraz po 3 radnych na każde kolejne rozpoczęte 500 tys. mieszkańców
  2. Wójtów (w gminach wiejskich), burmistrzów (w mniejszych miastach), prezydentów miast (w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców oraz miast gdzie do dnia wejścia w życie ustawy o wyborze wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, prezydent miasta był organem wykonawczo-zarządzającym (głównie byłe miasta wojewódzkie), którzy stanowią organy wykonawcze
  3. Rad gmin - organów stanowiących i kontrolnych gmin; w ich skład wchodzą radni, których liczba zależy od ilości mieszkańców w gminie (od 15 do 45 radnych)
  4. Rad powiatów - organów uchwałodawczych; w ich skład wchodzą radni, których liczba waha się od 15 do 29, w zależności od ilości mieszkańców zamieszkujących powiat

Wybory samorządowe zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej są powszechne, równe, bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym.
Frekwencja wyborcza nie wpływa na ważność przeprowadzonych wyborów samorządowych, ale ponieważ wybory są "świętem demokracji" mamy nadzieję, że uda nam się nakłonić jak największą część z Państwa do oddania swoich głosów.
Poniżej przedstawiamy nieco bardziej szczegółowe informacje dotyczące tego kogo i kiedy będziemy wybierać podczas najbliższych wyborów samorządowych.
Idea decentralizacji władzy państwowej, a tym samym taki podział władzy, który umożliwiałby jak najlepsze zaspokojenie zbiorowych potrzeb lokalnej społeczności znalazła odzwierciedlenie w zapisach Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z postanowieniami Konstytucji ogół mieszkańców jednostek zasadniczego podziału terytorialnego stanowi z mocy prawa wspólnotę samorządową. Samorząd terytorialny oparty o podział administracyjny kraju, sprawuje władzę we własnym imieniu i na własny rachunek i wykonuje wszystkie zadania niezastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla innych organów władzy publicznej. Zgodnie z Konstytucją podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina.
By zrozumieć intencje ustawodawcy dotyczące samorządności należy przyjąć, iż samorząd terytorialny to ogół mieszkańców zamieszkujących na określonym terenie. Tak więc samorząd gminy to wszyscy jej mieszkańcy, samorząd powiatu to wszyscy mieszkańcy powiatu a samorząd województwa to wszyscy mieszkańcy województwa. Wszyscy obywatele zamieszkujący na określonym terenie z mocy prawa tworzą wspólnotę, która sama decyduje o swoim losie. Jednym z narzędzi, poprzez które wspólnota może zadecydować o swojej przyszłości, jest wybór spośród jej mieszkańców reprezentantów, którzy przez okres czterech lat będą sprawować władzę w gminie, powiecie i województwie.
Poprzez wybory samorządowe - terytorialne rozumieć należy wybory do rad gmin, powiatów, sejmików wojewódzkich, oraz wybór wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Trwająca obecnie czteroletnia kadencja powyższych organów kończy się 12 listopada 2010 r. Wszystkie kwestie dotyczące wyborów do poszczególnych rad uregulowane są w ustawie z dnia 16 lipca 1998 r. jaką jest Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw. Natomiast kwestie dotyczące wyboru wójtów, burmistrzów i prezydentów miast uregulowane zostały w ustawie o bezpośrednich wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta, z dnia 20 czerwca 2002 r.
Zgodnie z art. 25 Ordynacji wyborczej, wybory do rad zarządza się nie później niż na 30 dni przed upływem kadencji rad. Kompetencje do wyznaczenia terminu wyborów, ustawodawca dał Prezesowi Rady Ministrów. Datę wyborów wyznacza się na dzień wolny od pracy, przypadający w ciągu 60 dni po upływie kadencji rad. Łącznie z wyborami do rad gmin przeprowadzane są bezpośrednie wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz wybory do rad dzielnic miasta stołecznego Warszawy. Najbliższe wybory samorządowe odbędą się 21 listopada 2010 roku (I tura). II tura (ponowne głosowanie w wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast) odbędzie się 5 grudnia 2010 roku. Termin wyborów został ogłoszony przez Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska 15 września 2010 r.
Samorząd terytorialny rozpatrywać należy na trzech płaszczyznach; gminy, powiatu i województwa. Podstawowym szczeblem samorządu jest samorząd gminny. Na poziomie gminy wybierać będziemy radę gminy oraz wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W skład rady gminy wchodzą radni w liczbie od 15 do 45 w zależności od wielkości gminy. Rada gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy. Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Na czele rady stoi przewodniczący i wiceprzewodniczący w liczbie od 1 do 3. Drugim organem, który będziemy wybierać w gminie jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Wójt jest organem wykonawczym rady gminy, wykonuje jej uchwały oraz prowadzi politykę gospodarczą gminy. Burmistrz jest organem wykonawczym w gminie, w której siedziba mieści się w mieście położonym na terytorium tej gminy. W miastach w których liczba mieszkańców przekracza 100.000 osób organem wykonawczym jest prezydent miasta. Dotyczy to również miast, w których do dnia wejścia w życie ustawy prezydent miasta był organem wykonawczo-zarządzającym (głównie byłe miasta wojewódzkie). Uogólniając stwierdzić można, że burmistrz jest organem wykonawczym w mniejszych miastach, prezydent w większych miastach zaś wójt w gminach wiejskich. Ponadto należy pamiętać, że w miasta na prawach powiatu, prezydent miasta pełni funkcję starosty.
Na poziomie powiatu wybierać będziemy radę powiatu. Powiat tworzy kilka sąsiadujących ze sobą gmin. Władzę uchwałodawczą w powiecie sprawuje rada powiatu, która jest organem stanowiącym i kontrolnym samorządu powiatowego.
W skład rady powiatu wchodzą radni w liczbie 15 w powiatach liczących do 40.000 mieszkańców oraz po dwóch na każde kolejne rozpoczęte 20.000 mieszkańców, ale nie więcej niż 29 radnych. Rada powiatu powołuje starostę który jest organem wykonawczym rady powiatu.
Ostatnim szczeblem władzy samorządowej, jest władza, która swoim zasięgiem działania obejmuje całe województwo i jest nią sejmik województwa. Sejmik województwa jest organem stanowiącym i kontrolnym samorządu województwa, który tworzą radni. Są oni wybierani w wyborach bezpośrednich w liczbie trzydziestu w województwach liczących do 2 000 000 mieszkańców oraz po trzech radnych na każde kolejne rozpoczęte 500 000 mieszkańców. Sejmik jest przede wszystkim odpowiedzialny za rozwój cywilizacyjny w skali regionu, a więc za politykę regionalną. Członkowie sejmiku wybierają ze swojego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczących, którzy nie mogą wchodzić w skład zarządu województwa, a więc w składu organu wykonawczego. Przewodniczący sejmiku województwa organizuje pracę tego sejmiku i prowadzi jego obrady. Może on powierzyć wykonywanie tych czynności jednemu z wiceprzewodniczących sejmiku.
Członkowie rad gmin, rad powiatów, sejmików wojewódzkich oraz wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast wybierani są w wyborach bezpośrednich co oznacza, że każda z osób uprawnionych do głosowania sama oddaje swój głos na wybranego kandydata. Tym samym każdy z nas bezpośrednio wpływa na wynik wyborów. Osobami uprawnionymi do głosowania są wszyscy obywatele, którzy posiadają czynne prawo wyborcze co oznacza, że najpóźniej w dniu wyborów ukończyły 18 lat oraz na stałe zamieszkują na obszarze działania danej rady. Nie mają prawa wybierania osoby, które zostały pozbawione praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądowym, osoby które zostały pozbawione praw wyborczych orzeczeniem Trybunału Stanu, oraz osoby które ubezwłasnowolniono prawomocnym orzeczeniem sądowym. Prawo wybierania do rady gminy ma również obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat oraz stale zamieszkuje na obszarze działania danej rady. Bierne prawo wyborcze dotyczy osób, które zamierzają kandydować do poszczególnych organów samorządowych. Bierne prawo wyborcze to rodzaj warunków, po spełnieniu których każdy może kandydować, a co za tym idzie zostać wybranym do sprawowania określonej funkcji. W przypadku wyborów rad gmin, powiatów i sejmików wojewódzkich, bierne prawo wyborcze posiadają wszyscy którzy posiadają również czynne prawo wyborcze z pewnymi zaostrzeniami. Osoby, które są karane za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego, oraz osoby wobec których wydano prawomocny wyrok warunkowo umarzający postępowanie karne w sprawie popełnienia przestępstwa umyślnego ściganego z oskarżenia publicznego i osoby wobec których wydano prawomocne orzeczenie sądu stwierdzające utratę prawa wybieralności, tracą bierne prawa wyborcze, co jest jednoznaczne z brakiem możliwości ubiegania się o określony urząd. W przypadku wyboru organów jednoosobowych takich jakimi są wójt, burmistrz i prezydent miasta ustawodawca bierne prawo wyborcze określił nieco inaczej. Prawo wybieralności ma każdy obywatel polski posiadający prawo wybieralności do rady gminy, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 25 lat, z tym że kandydat nie musi stale zamieszkiwać na obszarze gminy, w której kandyduje.


Copyright (c) 2010 defacto.org.pl